Top 10 Health Benefits of Honey



Tags : Raw Honey Benefit Honey for Skin Shahad Benefits for Hair

شہد کے دس ناقابل یقین فوائد
بابائے ادویات اور نامور یونانی طبیب و فلسفی بقراط کا کہنا ہے : غذاکو دوا اور دوا کو غذا بناؤ
جب آپ شہد کے فوائد کے بارے میں غوروفکر کرتے ہیں تو آپ کویوں محسوس ہوتاہے جیسے بقراط کا اشاہ اس لیس دار میٹھے سیال کی طرف ہے ۔

قدرتی طور پر فرکٹوس اور گلوکوس ، وٹامن ، معدنیات اور اینٹی آکسیڈنٹ سے بھرپور شہد ، ماہرین غذائیت کی پسندیدہ غذا ہے ۔ شہد کئی اقسام کی بیماریوں سے بچاؤ میں مفید ہے ۔ ماضی میں بھی اسے لا تعداد بیماریوں اور جسمانی و ذہنی تکالیف کے لیے دوا کے طور پر استعمال کیا جاتا رہا ہے جب کہ اس کا ذائقہ اور مزہ بھی اس کی پسندیدگی اور مقبولیت کی ایک اہم وجہ ہے جسمانی طاقت اور بیماریوں سے بچاؤ کے شہد کے 10حیرت انگیز فوائد درج ذیل ہیں ۔

1. Beautiful Glowing Skin

Did you know the benefits of this liquid gold for skin ?

Ok, let me tell.

You know, many women who inspire you with their shiny glowing skin use honey for it. Honey can be used as a natural skin moisturizer, skin exfoliant and anti aging agent. Most skin products manufacturers use honey in their products.

It helps us achieve a clearer, soft, shining and smooth skin.

Then why not to use it?

It not only saves from dangerous Ultraviolet rays of the sun but also confers fresh and liveliness to a dull skin.

honey benefits for skin

خوبصور ت اور دلکش جلد :
شہد کئی خواتین کی چمکتی اور صحت مند جلد کا راز ہے ۔ اسے قدرتی موئسچرائزر ، ایکسفولیئنٹ اور اینٹی ایجنگ ایجنٹ کے طور پر استعمال کیا جا سکتا ہے ۔ شہد کو کئی جلدی نگہداشت کی مصنوعات میں استعمال کیا جاتا ہے ۔ شہد کے استعمال سے جلد صاف شفاف ، ملائم اور چمکدار ہوجاتی ہے ۔ یہ سورج کی خطرناک UV شعاعوں سے جلد کی حفاظت کرتاہے اور خشک اور بے رونق جلد کو تازہ دم کردیتا ہے ۔


2. An Effective Remedy for Acnes and Freckles

Acne and freckles is a common problem with girls. They are not just limited to face but also appear on other parts of body. Honey is a very effective remedy for acnes and freckles. It revives the dead skin cells, removes dust inside and re-lives it. Honey is also an excellent anti-septic which keeps skin protected from pollution and dirt which is a usual cause of acnes.

honey for acne

کیل ، مہاسوں سے بچاؤ :
کیل مہاسے محض چہرے پر ہی نہیں بلکہ جسم کے دیگر حساس حصوں پر بھی نکل آتے ہیں ۔ ان سے بچنے کے لیے شہد کا استعمال بے انتہاء مفید ہے ۔ شہد جلد کے تباہ خلیے اور ان میں موجود میل کچیل کو ختم کرکے جلد کو تروتزہ کرتا ہے ۔ شہد ایک زبردست اینٹی سپٹک ہے جو جلد کی آلودگی سے بھی محفوظ رکھتا ہے جو کہ کیل مہاسوں کی ایک اہم وجہ ہے ۔


3. Infuses Life to Hair

How?

When your hair become dull, dry and lifeless, don't worry.

Honey is there for you!

It removes dryness and keeps them moistened. Often hairs become dry after washing but use of honey keeps them soft and moist. It also helps hair maintain their color for long. Honey has amazing results for white and falling hair. Those who dye their hair should also use honey as it counters the hazardous chemicals in dyes and keep them in their original shape for long time.

honey benefits for hair

مضبوط اور صحت مند بال :
موسم کے باعث رکھے اور بے رونق ہوجانے والے بالوں کے لیے شہد ایک بہترین غذا اور علاج ہے ۔ یہ خشکی دور کرتا ہے اور بالوں میں نمی برقرار رکھتی ہے ۔ اکثر بال دھونے کے بعد خشک ہوجاتے ہیں لیکن شہد کا استعمال انہیں نرم وملائم رکھتا ہے ۔ شہد سے بالوں کا رنگ بھی زیادہ عرصے تک برقرار رہتا ہے ۔ سفید اور گرتے بالوں کے لیے شہد کا استعمال بے انتہاء مفید ہے ۔ جو لوگ بالوں پر رنگ کرتے ہیں ان کے لیے بھی شہد کا استعمال بے حد ضروری ہے ۔ یہ نقصان دہ کیمیکل کا مقابلہ کرکے بالوں کو ان کی اصل شکل میں برقرار رکھتا ہے ۔


4. Sparkling Bright Eyes

Old Egyptians believed that honey can fight many eye diseases. Applying honey in eyes can not only protects them from different diseases but also improves the vision. People with weak eyesight can also take benefit with honey.

Honey can save from various eye infections, red eyes as well as conjunctivitis problem. Diabetes patients can use honey to prevent cataract and glaucoma problems.

honey for glistening eyes

چمکدار آنکھیں :
حیرت انگیز طور پر مصریوں کا یہ ماننا تھاکہ شہد کے ذریعے آنکھوں کی کئی بیماریوں پر قابو پایا جاسکتا ہے ۔ آنکھوں پر شہد لگانے سے نہ صرف آنکھیں محفوط رہتی ہیں بلکہ بینائی بھی تیز ہوتی ہے ۔ کمزور بینائی رکھنے والے لوگوں کے لیے بھی شہد انتہائی مفید ہے ۔ اس سے آنکھوں کا انفیکشن ، آنکھوں کا لال ہوجانا اور آشوب چشم جیسی تکالیف پر بھی قابو پا یا جاسکتا ہے ۔ زیابیطس کے مریضوں کو موتیا اور گلوکوما جیسے امراض سے بچنے کے لیے شہد کا استعمال کرنا چاہیے ۔


5. Natural Sugar

Honey is the best way to obtain natural sugar and that's why it can be used instead of white sugar. It not only keeps our body active but it is also harm free like white sugar is. However, diabetic patients should use it in a limit and keep monitoring their blood sugar level along.

sugar ke mariz ke liye shehed

ذیابیطس پر قابو پانے کے لیے :
شہد قدرتی شکر حاصل کرنے کا ایک بہترین ذریعہ ہے اس لیے اسے سفید شکر کی جگہ استعمال کیا جاسکتا ہے ۔ شہد نہ صرف جسم کو توانا رکھتا ہے بلکہ یہ سفید شکر کی طرح نقصان دہ بھی نہیں ہے ۔ البتہ ذیابیطس کے مریضوں کو اعتدال میں رہ کر شہد کا استعمال کرنا چاہیے اور اسے استعمال کرتے ہوئے اپنے شوگر لیول کو مانیٹر کرتے رہنا چاہیے ۔


6. Reduces Heart Disease Risks

Honey can help control cholesterol levels. It increases HDL (good cholesterol) in our blood. Expectorants and soothing properties of honey are very helpful to protect from various kinds of aspiratory infections.

Here is another benefit of honey and water. Add some honey and cardamom to water and boil. Drink this mixture everyday.

It will reduce your cholesterol up to 10%.

honey for heart

امراض قلب کے خطرات کو کم کرتا ہے :
شہد استعما ل کرنے سے کولیسٹرول پر قابو رکھا جاسکتا ہے ۔ شہد خون میں ایچ ڈی ایل یعنی گڈ کولیسٹرول کو بڑھا تا ہے ۔ شہد کے اندر موجود ایکس پیکٹورینٹ اور سوتھنک جیسی خوبیاں نظام تنفس کے انفیکشن سے بچاؤ کے لیے مفید ہیں ۔ پانی میں شہد اور الائچی ڈال کر اُبال لیں اور اسے روزانہ استعمال کریں ۔ اس مکسچر کے استعمال سے کولیسٹرول 10فیصد تک کم ہوجاتا ہے ۔

7. Reduces Belly Fat

Using mere honey cannot fight obesity. We need balanced diet, exercise and change in our lifestyles for that. However it is one of the best detox agents which significantly help for losing weight. It cleanses liver and also dissolves extra fats inside the liver. Honey is good for our digestive system as well.

Drink honey plus lemon with warm water empty stomach for decreasing weight!

It should be remembered that 1 spoon of honey contains 63 calories and so it must be used carefully. However, it certainly can be used in replacement of white sugar. Even a very little amount of honey fulfils the requirement of sugar and moreover it is not harmful too. Instead of sugar, use honey in your tea cup for better taste and nutrition.

shahad motapay ke liye

موٹاپاکم کرنے کے لیے :
یوں تو محض شہد کے استعمال سے موٹاپے پر قابو نہیں پایا جا سکتا اور اس کے لیے معتدل غذا ، مناسب ورزش اور طرززندگی کو بدلنے کی ضرورت ہوتی ہے ۔ البتہ یہ ایک بہترین ڈیٹوکس ایجنٹ ہے جس سے وزن کم کرنے میں کافی حد تک مدد مل سکتی ہے ۔ اس کے استعمال سے جگر کی صفائی ہوجاتی ہے اور جگر میں موجود غیری ضروری چربی بھی اپنے آپ ہی گھل جاتی ہے ۔ اس سے نظام استحالہ بہتر ہوتا ہے اور یہ نظام ہاضمہ کے لیے بھی مفید ہے ۔

نہار منہ شہد کو گرم پانی اور لیموں کے ساتھ استعمال کرنا وزن کم کرنے کے لیے بے حد مفید ہے ۔ البتہ یادرہے کہ ایک چمچ شہد میں 63کیلوریز ہوتی ہیں اس لیے اسے اعتدال میں رہ کر ہی استعمال کرنا چاہیے ۔ البتہ یقینی طور پر شہد کو سفید شکر کے متبادل کے طور پر استعمال کیا جاسکتا ہے ۔ شہد کا تھوڑی مقدار میں استعمال بھی چینی کی کمی کو پورا کردیتا ہے اور یہ نقصان دہ بھی نہیں ہے ۔ اسے چائے میں ڈال کر پینے سے نہ صرف چائے کا ذایقہ مزید اچھا ہوجاتا ہے بلکہ اس سے چائے کی افادیت میں بھی اضاف ہوجاتا ہے ۔


8. Fights Germs

Anti germs properties are actually the thing which fights acnes. Honey also works as a means of boosting immunity power. Being an antibacterial and antioxidant, it strengthens the defense mechanism of the body. And that is the reason why people using honey stay away from cold, flu and allergies.

دافع جراثیم :
شہد ایک اینتی بیکٹیریل اور اینٹی آکسیڈنٹ ہونے کی وجہ سے جسم کا دفاعی میکانیزم مضبوط کرنے میں مدددیتا ہے ۔ جس کے باعث شہد کا استعمال کرنے والے لوگ سردی ، فلو اور الرجیز سے بچے رہتے ہیں ۔


9. Protects from Chest and Throat Infection

To protect yourself from throat and chest infection, take two spoons of honey before sleeping. It also reduces the throat inflammation and improves quality of sleep as well. You can also use honey in tea for protection against allergy and throat infections.

سینے اور گلے کا انفیکشن :
سینے اور گلے کے انفیکشن سے بچاؤ کے لیے دو بڑے چمچ شہد کا سونے سے قبل استعمال انتہائی مفید ہے اس سے گلے کی سوزش کم ہوتی ہے اور آرام پہنچتا ہے ۔ ساتھ ہی اس سے نیند بھی اچھی آتی ہے ۔ الرجی اور گلے کے انفیکشن سے بچاؤ کے لیے چائے میں شہدڈال کر پینا چاہیے ۔


10. Best Antibacterial Agent

Another important characteristic of honey is that it heals wounds fast. For breastfeeding mothers, honey is very useful. It can fight chest infection; honey is a wonderful pain killer too. Breastfeeding women can use honey as medication to protect themselves and their babies from all kinds of bacteria.

Honey is like a blessing for humans. With addition of honey to water, tea and with other dishes, you can not only improve the taste but also avail the mental and physical benefits hidden inside the honey.

بہترین اینٹی بیکٹیریل :
شہد کی ایک اہم خصوصیت اور افادیت یہ بھی ہے کہ اس سے زخم جلد بھر جاتا ہے ۔ دودھ پلانے والی خواتین کے لیے شہد کا استعمال بہت مفید ہے اس کے استعمال سے چھاتی کے انفیکشن پر قابو پایا جا سکتا ہے اور یہ ایک بہترین پین کلر بھی ہے ۔ دودھ پلانے والی خواتین شہد کو بطور دوا اور بطور مرہم استعمال سے ہر قسم کے بیکٹیریاز سے خود کو اور اپنے بچے کو محفوظ رکھ سکتی ہیں ۔
غرض یہ کہ انسان کے لیے شہد کسی نعمت سے کم نہیں ہے ۔ پانی ، چائے اور میٹھے کے ساتھ شہد کے روزانہ استعمال سے نہ صرف اس کا ذائقہ بڑھایا جاسکتا ہے بلکہ اس سے جسمانی و ذہنی توانائی بھی بڑھائی جا سکتی ہے ۔


Share your opinions on Top 10 Health Benefits of Honey
(leave comments in the box below)

zoom effect

By Aqib Shehzad In Health and Fitness 15 Comments 29969 Views 19 Feb 2017


 Add New Comment

  • Ali Khan Afridi - Islamabad May 02, 2017

    Wow nice information about honey kindly share it with girls and women this is what they need a lot

  • sumbal Fatima - lahore Feb 20, 2017

    Really informative, jazak Allah

  • Shoaib - Karachi Dec 06, 2016

    Dear Khalid ,Aslamoalikum, I have pure wild honey from Baluchistan forest. If you interested to buy so call me on 03333349707.AL-NAHAL

  • waqas - karachi Dec 02, 2016

    Shakiba es country mai Kya original milta sirf honey he original kyun maanga jaata hai plz Allah ka Naam Lai Kar use kijiye aur yaqeen rakkhain Allah Shifa daine waala hai

  • shah - karachi Sep 22, 2016

    God gifted super.

  • Abdul Hai - Islamabad Feb 25, 2016

    very useful information. Thank you for sharing marvelous things about honey.

  • Danish - Rawalpindi Feb 11, 2016

    amazing brother. I never knew it has also benefits for skin and acnes. I always have thought that it can resolve inner body problems but now it's good to see its benefits for skin.

  • Khalid Inaam - Karachi Jan 28, 2016

    can anyone arrange pure honey for me? honey from jungles, not from farms. I have tried to buy from different people but all times it was found to be impure. Then I have stopped buying. First I would ensure about its purity , then buy.

  • Sidra Imtiaz - Rawalpindi Jan 19, 2016

    honey is good for many many things. These are 10 benefits but actually it is good for a very high number of things. I have read its complete detail . They were 25 to 30 benefits mentioned there but they are even more.

  • Fazle Akbar Rookhan - Karachi Jan 14, 2016

    السلام علیکم ماشاءاللہ مجھے تو شہد بہت اچھے لگے اور معلوم ھوی کیوں کہ مجھے پتہ چلہ کہ شہد کی حقیقت مجھےمعلوم ھوا بہت بہت شکریہ اللہ اپکے علم میں برتکت دے

  • Kiran - Peshawar Dec 28, 2015

    honey is a superb gift from nature. no one can deny its effective benefits for health. But I keep searching for pure forest honey but it is hardly available . what should i do?

  • Sidra Amir - Dec 21, 2015

    please also give all this information in English as well. I want these things known but comfortable with English. can you translate all these honey benefit ? reply on my comment. thank you

  • Nusrat Khanam - Islamabad Dec 08, 2015

    it is a gift from nature, surely. honey is also mentioned in Qur'an Kareem. People should use it as much as they can. I also try to use it for different house uses. It is really a miracle.

  • sadia ghous - lahore Dec 02, 2015

    shehed is a very healthy food. It is also mentioned in Qur'an majeed. we must eat shehd daily with milk or just a spoon. it is miraculous.

  • Shakiba - khi Nov 19, 2015

    honey original kahan se len ye to bataen? original and pure kahin milta hi nahi